methodes classenmethodes classen
Spread the love

Een Classes is een verzameling van meerdere methodes. Deze classes kan je dan ook in andere programma’s gebruiken. Een classes is een box waarin je alles kunt in verzamelen wat in deze doos bij elkaar hoort.

Classes maak je altijd in de file explorer met de extension.cs. Je begin een classes met public static class en de naam van de class; bv. Omtrekberekening. Public static zetten we voor de om de methodes zonder specific object kunnen op aangeroepen worden. Via de naam van de klasse kan je de methodes aanroepen. Als een Classe public is, dan kunnen andere klasse ook gebruik van kunnen maken.

class="wp-block-heading">Voorbeeld programma, een rekenmachine :

Hoofdprogramma : Program.cs

// Uit de class InputHelper wordt de methode VraagOmDouble aangeroepen en

// de parameter, Geef het eerste getal in :, wordt mee gegeven.

// Het resultaat dat via de retrun terug komt van de methode wordt

// weggeschreven in bij in de variabele getal1

// Bij de tweede regel gebeurt net hetzelfde maar dan voor het tweede getal.

double getal1 = InputHelper.VraagOmDouble(“Geef het eerste getal in : “);

double getal2 = InputHelper.VraagOmDouble(“Geef het tweede getal in : “);

// De Menukeuze wordt hieronder geprint

Console.WriteLine(“Menukeuze”);

Console.WriteLine(“———“);

Console.WriteLine(“1. Optellen”);

Console.WriteLine(“2. Aftrekken”);

Console.WriteLine(“3. Vermenigvuldigen”);

Console.WriteLine(“4. Delen”);

Console.WriteLine(“5. Sluit het rekenmachineprogramma af”);

// Lege lijn en vraag om de welke keuze moet worden uitgevoerd.

Console.WriteLine();

Console.Write(“Welke opdracht wil je uitvoeren :”);

int menuKeuze = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

// Lege lijn

Console.WriteLine();

// Als de keuze hoger of 5 is wordt het programma gestopt.

while (menuKeuze < 4){

    if (menuKeuze == 1) {

        // getal 1 en 2 worden opgetel en het resultaat weergegeven

        Console.WriteLine($”{getal1} + {getal2} = {Rekenmachine.Optellen(getal1,getal2)}”);

    }

   if (menuKeuze == 2) {

        // getal 1 en 2 worden afgetrokken en het resultaat weergegeven

        Console.WriteLine($”{getal1} – {getal2} = {Rekenmachine.Aftrekken(getal1,getal2)}”);

    }

   if (menuKeuze == 3) {

        // getal 1 en 2 worden vermenigvuldigd en het resultaat weergegeven

        Console.WriteLine($”{getal1} * {getal2} = {Rekenmachine.Vermenigvuldigen(getal1,getal2)}”);

    }

   if (menuKeuze == 4) {

        // getal 1 en 2 worden gedeeld en het resultaat weergegeven

        Console.WriteLine($”{getal1} / {getal2} = {Rekenmachine.Delen(getal1,getal2)}”);

    }        

// Lege lijn en vraag om de welke keuze moet worden uitgevoerd.

Console.WriteLine();

Console.Write(“Welke opdracht wil je uitvoeren :”);

menuKeuze = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

}

InputHelper.cs

public static class InputHelper{

public static double VraagOmDouble(string vraag){

// Valideer de variable

bool isNotValid = true;

double getal = 0;

// de lus zorgt er voor dat er naar een input gervraag blijft, tot er een geldig getal wordt ingegeven

while (isNotValid)

{

    Console.Write(vraag);

    string input = Console.ReadLine();

    if (double.TryParse(input, out getal))

        {

            // Als er een geldige invoer is, wordt de lus beeindigd

            isNotValid = false;

        }

        else

        {

            Console.WriteLine(“Foute invoer. Voer een geheel getal in.”);

        }

}

return getal;

}

}

Rekenmachines.cs

public static class Rekenmachine

{

//Berekend een Optellen

public static double Optellen(double getal1, double getal2){

    double optellen = getal1 + getal2;

    return optellen;

}

//Berekend een aftrekken

public static double Aftrekken(double getal1, double getal2){

    double aftrekken = getal1 – getal2;

    return aftrekken;

}

//Berekend een vermenigvuldiging

public static double Vermenigvuldigen(double getal1, double getal2){

    double vermenigvuldigen = getal1 * getal2;

    return vermenigvuldigen;

}

//Berekend een deling

public static double Delen(double getal1, double getal2){

    double delen = getal1 / getal2;

    return delen;

}

}

class="wp-block-heading">Class Klant met {get; set;}

class Klant

{

// Eingenschappen met een publieke toegangsniveau

    public string Naam { get; set; }

    public string Rekeningnummer { get; set; }

    public double Bedrag { get; set; }

    public Klant(string naam, string rekeningnummer, double bedrag)

    {

        // Wijs de parameters toe de eigenschappen van de klasse

        this.Naam = naam;

        this.Rekeningnummer = rekeningnummer;

        this.Bedrag = bedrag;

    }

    public void ToonKlant(){

        Console.WriteLine($”Hallo {this.Naam}, bedrag op de rekening ” +

        $”{this.Rekeningnummer} bedraagt {this.Bedrag} Euro.”);        

    }

}

class Program

{

    static void Main(string[] args)

    {

        Klant klant1 = new Klant(“Jan”,”BE21 1245 1254 3254″,450);

        Klant klant2 = new Klant(“Els”,”BE45 4745 6954 5454″,150);

        klant1.ToonKlant();

        klant2.ToonKlant();

    }

}

Maak een Boodschappen lijst met een classe boodschapper.sc

// lijst aanmaken voor de boodschappen in op te slaan

List<string> Boodschappen = new List<string>();

// Menu printen

Console.WriteLine(“Boodschappenlijst”);

Console.WriteLine(“—————–“);

Console.WriteLine();

Console.WriteLine(“1. Voeg een item toe aan de lijst”);

Console.WriteLine(“2. Verwijder een item uit de lijst”);

Console.WriteLine(“3. Bekijk de volledige lijst.”);

Console.WriteLine(“4. Sorteer de lijst alfabetisch”);

Console.WriteLine(“5. Sluit het programma.”);

Console.WriteLine();

// Menukeuze opslaan

int menukeuze = Boodschapper.MenuKeuze(“Geeft de menukeuze in : “);

// Programma blijft zich herhalen tot dat het met menukeuze 5 wordt afgesloten.

while (menukeuze < 5){

//  menukeuze 1

if (menukeuze == 1)

    {

        // Voeg het item toe aan de boodschappenlijst

        Boodschappen.Add(Boodschapper.ItemNaam(“Welk item wil je toevoegen aan de boodschappenlijst : “));      

    }

    // menukeuze 2

else if (menukeuze == 2)

    {

        // verwijder het item van de boodschappenlijst

        Boodschappen.Remove(Boodschapper.ItemNaam(“Welk item wil je verwijderen van de boodschappenlijst : “));

    }

    // menukeuze 3

else if (menukeuze == 3)

    {  

        // print de itemlijst

        foreach (string boodschap in Boodschappen)

        {

            Boodschapper.ToonBoodschap(boodschap);

        }

    }

    // menukeuze 4

else if (menukeuze == 4)

    {

        // sorteer de boodschappenlijst

        Console.WriteLine(Boodschapper.SorteerBoodschap(Boodschappen));

    }

menukeuze = Boodschapper.MenuKeuze(“Geeft de menukeuze in : “);

}    

Boodschapper.cs

public static class Boodschapper

{

    // Print de tekst voor de item dat wordt ingelezen

    public static string ItemNaam(String tekstMenu)

    {

        Console.Write(tekstMenu);

        return Console.ReadLine();

    }

    // Print de Menutekst en lees de keuze in

    public static int MenuKeuze(String tekstKeuze)

    {

        Console.Write(tekstKeuze);

        return Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

    }

    public static void ToonBoodschap(string tekstboodschap)

    {

        Console.WriteLine(tekstboodschap);

    }

    public static string SorteerBoodschap(List<string> Boodschappen)

    {

        Boodschappen.Sort();

        return (“De boodschappenlijst is gesorteerd.”);

    }

}

Door alfons

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *